Under the sea! (i El Nido)

Jag ar fran och med nu en dykare! Sjukt coolt och jag alskar det! (jag ar bra pa de ocksa kan jag saga...)
Jag har PADIs open water certificat sa nu kan jag dyka ner pa 18m vart jag an ar i varden!
Jag Marieanne och david tog oss med flyg via Manila till Puorto Prinsessa sov dar en natt och vid 7tiden tog vi oss med minibuss den 5-7h langa farden upp till El Nido som ar i toppen av Palawan.
Bussfarden hit var minst sagt bumpig, sa bumpig sa vi fick punka. Det tog ca 6timmar att ta oss hit och nar vi kom fram och borjade letandet efter boende. Vi bestamde oss for att de var bast om David hittade nagot eget sa vi fick lite tjej-tid. Han gick oss pa nerverna sa de stog harliga till. Nar vi borjade letandet kom vi fort fram till att allt var valdigt fullt. Det var sa illa att vi tillochmed funderade pa att sova pa stranden... efter nastan 1.5h kom vi till ett stalle som lag brevid busstationen. Nar vi kom och och fragade hade de inga rum men kanske kunde fixa ett utanfor stan till oss. Nar vi sitter och vantar kommer ett par och sager att de skall checka ut! Sa vi hade jatte tur. Nar Vi hade installerat oss i rummet namde jag for tjejen som agde stallet att jag funderade pa en Open water kurs. Hon skiner upp och sager att hennes man ar dive master och att han hade en plats ledig till nasta dag. nagra timmar senare hade jag boken i handen och borjade plugga. Man ar ju lite ringrostig efter att inte ha pluggat pa nagra ar men kom ganska snabbt in i det igen som tur var.
Dagen efter var det dagt for mitt forsta provdyk med all utrustning. Vi akte ut till en strand dar vi gick i med utrustningen och stallde oss pa kna under vattnet sa om vi fick panik eller natt sa skulle det vara latt att bara stalla sig upp. Det var en harlig kansla nar man andades under vattnet(jag har ju alltid gillat att vara under vattnet). Man kande sig som om man var i ett akvarium nastan.
Vi gjorde massa ovningar som att ta av sig masken under vattnet och sen ta ut vattnet ur den, dela luft med sin Buddy(Som i mitt fall var Adam, en man fran england och hade en koreansk flickvann och bodde i china) hur man gor om man tappar regulatorn(den man andas genom) osv osv. Allt man kan tanka sig som kan handa under vattnet. Valdigt bra att kunna. Vi tog en liten tur runt ett rev som var nara stranden. sjukt coolt. JAG SAG NEMO! (han ar overallt med anda..haha..)
Sen var det dax for lunch och sen ett fun dive. Inga ovningar eller liknande utan bara simma runt och titta. Sag en skoldpadda(dock ganska langt bort men), en Lionfish(giftig, cool sak!) och massa andra fiskar. De ar fiskar overallt!
Nasta dag gjorde vi samma som dagen innan med lite nya ovningar och reperera ovningarna fran dagen innan sa de skulle sitta i huvet.
och sista dagen var det tva fun dives. Da bestamde sig Marieanne att hon skulle hanga med oss vilket var jatte skoj! sista dyket var vid ett rev med skjukt coola koraller som sag ut som en svampskog( jaaaatte stora platta svampar) Sag en stonefish sjukt svar att se da den verkligen sag ut som en sten.
Imorgon blir det Islandhopping med Marieanne. =) Gor nog ett lite inlagg da med.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Låter underbart! Tur att allt gått väl med tanke på att några av fiskarna du sett är ganska giftiga...Förstår att känner dig som hemma, du har alltid varit en liten fisk(eller säl)

KRAMAR

2011-02-08 @ 20:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0