Hoi An dag 3dagar

Flyget till Da Nang gick smidigt och smartfritt for oss alla och nar vi kom till Da Nang hittade vi en taxi som tog oss till Hoi An for 10 dollar. Taxi-chafforen slappte oss vid gatan med de hotellen som var billigast och vi hittade snart ett med ett rum ledigt med tre baddar for 12$/natt vilket passade oss perfekt. De har tillomed ac. Dock har vi markt att det ar valdigt lyhort sa vi sover inte sa bra.

Har i Hoi An, som ar kand som skraddarstaden i vietnam, ar det jatte mysigt. Massa sma gamla hus och skraddare i overflod. Vi har gatt runt och kollat klanning efter klanning och det slutade med tva till Malin, tva till Lollo och hela tre st till mig. Jag sydde aven pp ett par skinn sandaler for 13dollar=ca90kr.
Dehar tre dagarna har vi bara gatt runt och myst och provat massor med olika klannningar. Igar nar vi hade atit frukost fick dock Lollo en liten slang av matforgiftning, hon blev helt rod-flackig(som den roda arla-kossan) med hog puls och yr. Vi gick tillbaka rummet dar hon fick lagga sig. Som tur var gick det over efter nagra timmar och blev inte varre an de.

Har kommer bilder pa mina specialsydda inkop.. =) (De ar en bit av BHn som sticker upp pa den svarta.. inte felsydd.. )
Sandalerna ar ocksa med pa bilden. Hade inte lust attta svarta detill den sulan sa blev jatte mork bruna.. (mamma ja har snott din farg)

Den zebra-monstrade klanningen kostade 20dollar alltsa 140kr och ar i silke.

Denna turkos-blaa klanningen kostade 19dollar alltsa 130kr och ar helt i bomull. Man ser aven en bit av  mina fina naglar har. fick fransk manikyr for ca 30kr.
Denhar finkanningen fick jag uppsydd for 34dollar vilket ar ca 230kr

Sen har jagaven handlat akta parlor som ja bland annat ska ha pa Helenas brollop nasta augusti. ett fint silver-armband med 7 parlor utspridda pa en fin lank och samma sorts lank pa ett halsband med en enda stor parla med nagra sma sma strass-stenar in borrade. De gick pa 340kr.
Sa nu har jag gjort av med julklappspengarna jagfick av mormor. Klanningar for 600kr och snycken for 340kr.. =)

Idag har vi haft en massor med olika tider att passa da vi skulle prova klannningarna sa de satt bra.
Vi var tvugna att ga upp kl 8 for att vi skulle hinna med att ata frukost i lugn och ro.
Dock hade vi ett hal pa 3timmar da vi inte hade nagra tider inbokade. Malin och Lollo gick till rummet och la sig en stund medan jag gick till ett Spa och fick halvkroppsmassage en timma. Tog aven en fransk-manikyr och allt gick pa 16dollar=ca110kr. Sjuuukt vart det. Gick inte ens till de billigaste stallet da detta sag mycket battre ut. Jagjag ar som en ny manniska kan man saga.

Imorgon nar vi hamtat upp Malins sista klanning bar det av med flyg(igen) till Hanoi pa eftermiddagen.

Ho Chi Minh City (Saigon) Dag 1&2

Befinner mig just nu i mopedernas stad Ho chi minh city eller som de heter i folkmun Saigon.
Har har vi varit i 2natter redan och har en natt kvar innan det bar av till Da Nang med flyg. Hittade ett flyg som var lika billigt som att ta natttaget var som skulle ta 15timmar... flyg tar 1timma. ganska latt val tyckte vi. Direkt nar vi kommit fram till Da Nang bar de av till Hoi an som ligger ute vid kusten.
Fosta dagen har i Saigon gick vi mest bara runt och kollade pa marknaden och i andra affarer, finns massa fina saker man kan kopa om man nu inte backpackade... Dock har jag kop en jatte fin liten fickspegel och en korthallare 9 tra for 20.000dong styck.. alltsa 1 dollar=7kr =)
Pa kvallen bokade vi oss en halvdagstur ut till Cu Chi-tunnlarna och de skulle hamta upp oss vid 8tiden nasta dag. detta betalade vi 4$ var for. alltsa 28kr.
Imorse var det upp vid 7tiden for att ata frukost, pannkakor med jordgubbar och lonnsirap. Mumma. Sedan bar de av med en guide ut till tunnlarna. Vi var en grupp pa kanske 20personer fran alla vardens horn som gick denhar rundvandringen. Det borjade med att vi fick se en jatte lojlig film om omradet , darefter gick turen vidare till en av alla hemliga ingangar till tunnelsystemet. Denna fick vi Hoppa ner i och se om vi passade. Jag var en av de forsta som provade och jag kan saga att de manniskorna som levde i de tunnlarna ska ha creds, vist jag fick plats men de finns ingen chans i varlden att ja skulle kunna vant mig om i de halet. vietnamesiska kvinnor har inga hofter har vi kommit fram till. Inga rumpor heller for den delen.
Sen var det lite info om hur de overlevde i tunnlarna med mat och dryck, luft och liknande. intressant var det. Sen kom vi till the main event, nar vi skulle krypa i tunnlarna sjalva. Innan vi fick ga ner i dom fragade guiden och nagan av oss hade klaustrofobi, astma eller ryggproblem. Tur att vi at unga och friska. =)
Ner i tunnlarna begav vi oss. och shit vad trangt det var. man fick ga som en apa. (haha) Detta var ju de tunnlarna som var utvidgade for att turister skulle ga dar sa de verkliga tunnlarna var i sjalva verket mycket midre. Men vaggarna var verkligen jatte nara en och de var sjalvklart en dam som fick lite sma panik och borjade skrika att hon ville ut. Onodigt att ga in om man vet att man inte gillar sant. Hon stressade upp flera andra ocksa for dendelen. suck...
Vi valde att avbryta farden i tunnlarna efter 20meter for att vi var sa svettiga(varmt var det dar nere), man hade kunnat fortsatta 20meter till men vi kande ingen mening med det.
Efter vi vart i och vid tunnlarna akte vi tillbaka till city och valde att hoppa av pa war museet dar vi fick mycket information om kriget som vi inte viste om innan. Har ju faktiskt inte last om vietnam-kriget i skolan alls.
Sa detta har vait en valdigt informativ spannande lang dag for oss och nu ar det dax att hoppa i sang da en taxi kommer och hamtar oss vid 7 imorgon bitti.

Sihanoukville

Precis Hemkommen efter en Bat-utflykt ut pa de narliggande oarna.

Kl. 8.00 samlades vi och fick frukost och darefter begav vi oss mot baten, vi var 10tjejer, 3 fran frankrike, 4 fran england och en ensam man fran polen. Han maste ha sett sin semester genom kameran, han tog sakert 200-300 bilder under tiden vi var ute med baten.
Fosta anhalten var pa ett snorklingsstalle dar vi glatt hoppade i med varningen om sjoborrarna med mega langa taggar. Ingen chans att man skulle fa for sig att klappa en san tankte vi och simmade ivag. Inom 2minuter hade en av de engelska tjejerna forsokt sig pa just detta, vilket resulterade i massa prickar i handflatan.
Dock blev vi besvikna da vattnet var grumligt sa det blev ungefar lika spannande som att snorkla i Pinnevik = lite trakiga fiskar.
Lite senare gick turen vidare mot en strand dit inte alla andra turistbatar gick till sa vi blev valdigt ensama dar i ca 2timmar. Dat satt vi under ett trad och at grillad fisk och sallad. Dock fick jag en acklig bit fisk och jag misstanker att de inte fatt med hella gallblasan eller att den rakat att brista. Sa de smakade spya. Inte gott alls. Men salladen at jag upp iallafall.
Efter det borjade de tyvarr att regna och vi gick in och tog skydd i den enda resturangen pa stranden. Nar det var dax att dra mot sista stoppet regnade det fortfarande och alla var kalla och blota.. graderna hade sakert gatt ner till 25grader.. BRRR.. Nar vi kom till sista snorklingsstallet var det ingen som ville hoppa i utan alla ville hem. Eller ja. polacken ville val men ville vara en gentleman mot alla tjejerna som fros. Och hemat gick farden istallet.

Nu ar vi duschade och klara att ga ner och ata och spela kort pa stranden.
Over and out!!

Siem Reap/Shianoukville

Siem Reap Onsdags,
Efter en kvall pa en valdigt mysig kvallsmarknad letade vi upp en tuktuk-forare och fragade om en tur ut till Angkor wat och vi skulle fa aka dit for 14dollar totalt alla 3.
Tiiidigt pa morgonen gick vi upp, narmare bestamt vid 4 tiden for att aka med varan privata tuktuk-forare till Akgor Wat och fota soluppgangen. Mycket turister var det dar men vi var en av de forsta som anslande sa vi fick bra platser vid vattnet. Sjukt fint var det men svart att ta bilder da de var sa trangt.

(Bilden snodde jag av Lollo da jag inte har med mig kameran for tillfallet, men jag har valdigt fina bilder jag me..)
Vandrade runt i olika tempel och dar sag bland annat templet dar de spelade in Tomb Raider.. de var bland de coolaste da de hade stoooora trad som vaxt over sjalva templet. Man var valdigt matt pa tempel efter ett tag kan jag saga och de sista spenderade vi ca 15min i da vi gick igenom de fort och tanke.. de har var val inget.. =P
Nar klockan var ca 10 trottnade vi och drog oss tillbaka, betalade chafforern 5dollar var da han hade varit sa snall och riskerat boter nar han berattade massa saker om de olika templena.  Nar vi kom tillbaka till varat Guesthouse bokade vi en sleeping bus ner till Shianoukville som ligger nere vid kusten i Kambodja. Det var en obekvam, skumpig, jobbig resa, da de tande ljuset hela tiden, satt i valdigt obekvama saten (trode vi betalat for andra) och bara valdigt skumping, lat som att bussen skulle ga sonder nar vi akte vissa vagar.

Shianoukville, torsdag, fredag, lordag
Nar vi kom fram vid 6tiden pa morgonen borjjade vi leta efter guesthouse nere vid stranden. Vi hittade ett som en av lollos kompisar rekomenderat for 15$/natt som lafg nere vid stranden. men dar fick vi veta att han skulle hoja priserna i 4a natter till 30$ och de ville vi ju inte. men vi tog forsta natten dar sa vi kunde reka lite andra stallen under tiden. Fragade nagra svenskar (som vi tidigare sett pa Killing Fields) om de bodde pa natt bra billigt stalle. Och de gjorde de. Sa nu bor vi pa Koh Meas II Guest House bara en liten bit fran starnden (ca 50m kanske) for 7$/natt. Vilket ju ar som de andra stallena vi bott pa.
Vi har legat pa stranden, solat badat, atit massa god mat, druckit drinkar och ol (nej mamma inte mycket alls. kanske 1-2/dag max, mest vatten) Maten koster 3$(ca21kr) for en BBQ, 0.50$(3.50kr) for en ol och goda dricnkar for 1.50$(ca10kr). Vi lever valdigt bra har kan jag saga.
Det har kommit regn-skurar nastan alla dagar fram mot eftermiddagen men de klarnar upp fram mot kvallen. Kvallarna spenderas pa stranden dar de tant massa ljus, satt utt stora mjuka fotoljer med bord dar man ater sin BBQ. Sinnes-sjukt mysigt.
Idag testade vi pa Fisk-massage som innebar att man stoppar ner fotterna i en liten bassang med massa sma fiskar i som genast borjar naffsa en pa fotterna. Ingenting for dig mamma.. Skrattade som galningar alla tre da de iborjan kittlades galet mycket. Vi satt dar kanske 20min och nu ar fotterna mycket mjukare. Vi betalade 3$ for detta och da ingick det en ol.. Kande att vi behovde detta for att slappna av musklerna lite.. haha.
Nu ska vi upp pa rummet och duscha av oss saltvattnet, ta en powernap, gora oss iordning for att ga ner pa stranden och satta oss och ata och dricka gott.

Hur har ni det dar hemma i Sverige?? Laste pa aftonbladet att det skulle bli valdigt kallt snart.. ;) har ar de kanske 35grader och kanske 25-30grader i vattnet.

Phnom Penh/Siem Reap

Anlande nyss till Siem reap som ligger hogre upp i Kambodja an Phnom Penh..

Dagen borjade med en tripp till Killing Fields dar de fanns massgravar, skelett, klader osv fran Pol Pot tiden. Sjukt intressant och hemskt. Nar vi gjort det at vi lunch for att senare aka ut till buss-stationen och satta oss pa bussen till siem reap. Det var en skumpig resa som tog 7timmar med ett kiss-stopp. Nar vi kom fram hit vantade en tuktuk-forare pa oss och korde oss till Gardens Guesthouse, dar jag sitter nu. Har betalar vi samma pris for boendet men maten var en snutt billigare. Rummet var frashare ocksa vilket ar bra. =)

Har kissat i ett hal i marken idag.. sjukt kul.. =P

Sluta bara lasa utan att komentera ocksa!

Phnom Penh

Vid 8 tiden i morse anlande vi till Phnom Penh eftr en natt helt utan somn, da klockorna var stallda pa halv 4 och vid 2tiden kommer nagra idioter in och tander ljuset i hela dorm-rummet. Var sjukt arg da jag inte kunde somna om efter det. Man maste ju visa lite hansyn nar man bor med 6st andra tycker man.. men de tyckte inte dom.. jakla engelskmen..

Idag har varit slappar dag med 30+grader ute och eftersom vi ar i en storstad, (vaaaaldigt sunkig en) finns absolut ingen bad-mojlighet + att de inte flaktar nagonting heller. Sa vi har gjort minsta mojliga. Fast en liten promenad till marknaden blev det, fast de holl pa att stanga men jag hann med att kopa en stor svart tyg vaska/pase
Bor pa ett guesthouse somheter Happy guesthouse nr11 och ligger precis vid en sjo. Har sjukt mysig ute plats med massa bord, billig dricka, massa grona vaxter, hangmattor och tva datorer.. =P Detta betalar vi 7$ totalt for.. alltsa 16kr per person och natt. Dock blir det bara en natt har da vi inte gilla stan.

Bokar precis en tripp till Killing fields imorgon bitti + buss till siem riep for 10$.. alltsa typ 70spann var..
Far inte lagga upp bilder pa de har datorerna da jag misstanker att de dodar deras nat.. =P

Nu borjar det blixtra sadar mysigt igen. hade vart bra om de regnade har da de luktar rov av alla avgaser. 10000000moppar! och typ 5pers pa samma moppe sag vi.. =P det ar ingen ovanlig syn har..

Kuala Lumpur dag 2

Bade jag och Malin hade jetlag inatt och kunde inte sova mer an kanske 2-3h totalt.. Lag och vred mig hela natten kandes det som. Vid 7 tiden var alla tre vakna och vi bestamde oss for att det var lika bra att ga upp. Tog en svalkande dusch, at frukost, kollade lite info om Kambodja som vi skall aka till inatt/morgon. Har kollat upp lite olika hostels som har fatt bra betyg av andra och adresser och liknande. Har nog bestamt oss for att skippa Laos da det var sjukt bokigt att ta sig dit och tillbaka. Nar vi gjort oss iordning lite (inget smink, hargrejs eller natt.. sa las"smorjde in oss med solkram") akte vi in till marknaderna igen. Det var sjukt fuktigt ute idag med det var ocksa sol vilket det inte var igar. I China town Malin kopte sig en handvaska och vi at god mat.
Nar klockan drog sig mot solnedgang akte vi bort till tvillingtornen som ar sa sjukt fina. Medans vi satt och vantade kom det fram sakert 5 pers och ville ta kort med oss.. bara for att vi ar sa snygga.. =P
Inte bara killar utan aven en tjej ocksa.
Tog lite kort pa tornen nar det var ljust ute och precis nar det borjade skymma och de tande alla lampor oppnade himlen sig och vi fick spring in for att inte bli dyblota. Nar vi  gatt inne i tornen lite och stosat runt bland alla riktiga markes-butiker gick vi ut pa andra sidan och upptackte att det bara droppade ytterst lite. Sa vi fick vara kort pa de helt as coola tornen i morkret.
Nu ar klockan halv 11 pa kvallen och vi har precis duschat och bestallt taxi som ska hamta oss vid 4tiden sa vi kommer oss ut till flygplatsen sa smidigt som mojligt. Na nu ska jag ga och forsoka sova. Eller ja iallafall nar ja har packat ner de sista.
En sak ar saker... KL ska man aka till sist och shoppa garnet!
Puss pa er i kylan dar hemma...! ;)

Kuala Lumpur

Vi hade en restid pa ca 32h hit och allt borjade med att mormor och morfar korde ner mig till Goteborg City Airport dar vi tog en kaffe innan planet gick.
Pa planet tror ja de hade race med att salja saker da de som jobbade dar sprang fram och tillbaka med en maaaassa olika saker. Val framme pa Stansted gick tiden faktiskt inte sa segt som vi hade trott att den skulle ga. Hade turen att fa ett reklamblad tryckta i handen nar vi landade dar vi hittade en Burger King kupong med 2 hamburgare for 1 vilket passade oss utmarkt.
Nar vi skulle checka in hade de datorproblem och de fick checka in alla analogt! Helt sjukt ar 2010! Blev sjalvklart forsenade ocksa eftersom de tog sjukt lang tid. ca kl 24 londontid flog planet ivag och jag och malin kunde slappna av. Mat fick vi ca 2h senare och det var nagon sjukt god bbq kyckling.
nar kl var 11 (londontid) hade vi precis fatt varat andra mal mat i oss och sovit av och till halva natten. Man sag ingenting fran flygplanet pa hela vagen vilket var lite synd. Hade sjuuukt ont i rumpan nar vi landade i KL vid 13tiden (londontid) och 20.40 tiden lokal tid.. Tog bussen in till KL city dar Lollo satt och vantade pa oss. Tog en taxi till hostelet som lag en liten bit bort. Den gick pa ca 26kr. Hostelet kostar oss 150kr for 3natter och da ingar frukost och datorer med internet vilka ja sitter pa nu och vilar mig efter en dag da vi gatt pa olika marknader. Har inhandlat ett par flipflop for 20kr.
Vi at pa ett stalle i China town. At nudlar med stimlad biff och en coca-cola for 23kr.. sjukt billigt med mat ar det!
Vi har ca 26gader varmt och skont och har det helt underbart!