Koh Lanta

Precis nar jag bokat biljetten till Koh Lanta fick jag ett facebook meddelande fran Carro (en kompis fran dh) som fragade var jag var och att de skulle till lanta dagen darpa. Sjukt kul.. Blev dock sjuk under natten sa stannade en dag extra pa on. Marianne akte hem till Holland den dagen sa blev sjalv men gjorde absolut ingenting.. Tillfriskande fram mot eftermiddagen men blev en tidig kvall anda. Var inga problem att byta dag pa baten sa jag hoppde pa den dage efter och anlande pa Lanta dar jag tog mig till dykshoppen som Carro och hennes kille Thomas tog sin open water kurs i och motte dem dar. Fick aka med dykbilen till deras hotel och de hade en extra sagng sa fick sova dar tva natter. Sjukt skont att inte behova ga och leta boende nar de ar 35grader varmt. och har pa Lanta ar det inte direkt gangavstand till saker, massa olika strander osv.. Flyttade efter tva natter och nu bor vi numera pa Long beach (dar allt hander) jag bor i en bungalow for 400bath och de bor i en lite finare cementbungalow for en peng mer. =) De har ju bara 2veckor eller natt sa de har lite battre budget an mig.. =) haha.. Nu blir de ner pa stranden for att chilla, ata god thaimat och dricka en chang eller tva.. =)

Phi Phi dyk 2

Var ett morgon dyk denna gangen, helt fantaskiskt de ocksa.. var lite segstartad pa morronen men lyckades ta oss till dykshoppen till kl 8.. dar far vi veta att vi maste vanta nastan en timma for att vattnet var sa lagt sa baten lag pa land.. Lyckat..
Forsta dyket sag vi 4st black tip reef shark igen! Ganska nara denhar gangen.. wiiiiiie!
Andra dyket sag vi leopardhaj! Hur coolt ar inte det?? och inte bara en utan 3st!! De lag och sov pa botten vi kollade pa den ganska lange innan den simmade ivag.. =) Sjukt bra dyk var det. Varan divemaster sa att vi har praktiskt taget sett allt man kan se har som inte ar av de "vanliga".. sjukt kul att hora..
Har kommer lite bilder fran min andra phi phi vistelse
Varan charmiga bungalow
utsikt fran viewpointen (manen gjorde sa allt vattnet var borta.. )
Goood Pad Thai! De kan man se av alla lappar..
Delade en bucket med Marianne pa alla hjartans dag =) Sa klart rosa.. =)
Sa glada var vi nar vi sett hajar.. =)
fin solnedgang fran dykbaten..
Pa vag till Long Beach
Fireshow pa standen
Lycklig over att ha hittat riktigt grovt brod for forsta gangen! NICE!

Phi Phi round 2

Vaknade upp 06.30 av vackarklockan, gick och at en god maktig frukost da jag ahde en lang rese-dag franfor mig. Tog en minibuss till flyplatsen Busuanga for att aka till Manila. Planet till Bangkok gick dock inte foren pa kvallen sa jag tog en taxi till Mall of Asia som ar den tredje storsta i varlden. Sjukt stor. Behovde en bok sa jag vandrade runt dar inne en stund och sag val lite vilsen ut for de kom fram en filipinsk-tjej och fragade vad jag letade efter. Hon visade mig vagen till bokbutiken och dar spenderade jag en bra strund innan jag antligen kunde valja en bok(fans sjuuuukt manga). Hade fortfarande manga timmar att sla ihjal sa jag bestamde mig for att ga pa bio. Det blev Tangeld (i 3d). Sjukt bra!! Rekomenderar!
Tillbaka pa flygplatsen stog jag i kon till passkontrollen.. Helt plotsligt ropar nagon mitt namn och vem var det inte om inte Marianne.. Vi var alltsa pa samma plan.. Val i bangkok skulle mitt plan ga tidigt pa morronen sa jag sov pa nagra harda stolar. Kallt som satan var det. Hade pa mig massa klader med lag och skakade. Hade en sjukt rolig drom dar Salskapsresan-ganget satt med matador klader och at middag..
Blev inte manga minuters somn den natten. Val i phuket tog jag mig till piren och hoppade pa en bat till phi phi.. =) Hittade en sliten med charmig bungalow for ett rimligt pris med bra lage. Var helt slut sa gick och la mig vid 8.
Dagen efter motte jag upp Marianne vad batpiren och efter det var det direkt till stranden som gallde. Orkade inte ta oss nagonstans sa vi tog den narmaste. Vattnet var sa varmt inne i viken sa de svalkade inte ens. Uch!
Somnade tidigt aven denna dag.
Dag 3 akte vi till long beach och lag och solade oss hela dagen. Vattnet var sjukt uppfriskande dar om man jamforde sa vi stannade dar laaange. Bestamde oss for att boka ett dyk till dagen efter och vi gick till ett stalle som hette Hippo-divers. De hade ett eftermiddagsdyk dagen efter som vi nappade pa.
Vi blev tilldelade en divemaster som hette Dimitri och kom fran grekland. Sot kille ;)
Dyket var helt otroligt! Forsta dyket sag vi en havsorm (3dje giftigaste i varlden) en murana och lite anda blandade fiskar.
De andra dyket som var precis utanfor Maya bay var sa haftigt sa de var inte sant! De borjade med att vi gick ner till botten och direkt sa ser vi en jatte sot skoldpadda pa riktigt nara hall. simmade vidare en bit och ratt som det ar ser vi en Black tip reaf shark! Cooooooolt!
simmar vidare uppspelta for att vi sett en haj da jag kollar ner pa botten och ser nagot som ror sig under en sten. Kollar narmare och ser att det ar en sjukt stor blackfisk. Jag pekar och pekar sa de andra ska komma och kolla och nar Dimitri kommer dit sa fattar han inte alls vad jag pekar pa utan rycker pa axlarna for att visa att han inte ser. Tillslut sag han vad de var och nar vi kom upp till ytan senare berattade han att han aldrig sett nagon dar innan. =) Jag var ganska stolt att jag hittade den kan jag saga.. hehe..
Pa vag hem igen fran dyket hittar jag platsligt Lollo pa en resturang. Hon ar fortfarande har alltsa.. haha. =) Blev en lugn kvall pa stranden med lite ol och trevligt sallskap. =)
Efter det har vi inte gjort manga knop, mest legat pa stranden, relaxat, atit god mat, druckit chang och bara njutit.
Idag tog vi oss i kragen och bestamde att vi skulle ga upp till viewpointen. Vi gick kanske en halvtimma uppfor, var helt slut nar vi kom fram.. (behover verkligen trana..) Solnedgangen var fin men inte sa fin som i boracay..
Pa vagen ner igen bestamde jag mig for att rakna alla trappsteg. 321st fick jag de till. Inte illa.
Idag ar tydligen en Bhudda dag sa barerna ar stangda, de serveras inte alcohol pa resturangerna.
Har precis bokat ett nytt dyk for imorgon bitti sa blir en tidig kvall da vi ska motas kl 8 pa dykcentret.

Islandhopping och vrakdyk i Coron

Dagen innan Marianne skulle aka till thailand bestamde vi oss for att gora en island hopping dar de var mycket snorkling. Hade perfekt vader hela turen. Borjade pa secret beach dar man var tvungen att simma genom ett hal i klippvaggen till en strand som lag som valdigt gomd. Jag och Marianne lekte mest med hennes undervattenskamera. Sen blev de nagra andra oar med underbara vita strander, mycket bra snorkling och underbart skont i vattnet... =)
Kvallen tillbringades med min dykinstruktor, hans tjej och nagra vanner till dom. Vi fick inte betala nagonting utan de bjod.. Nice.. =) Var elavbrott hela kvallen sa i baren var det massa tanda ljus, akustisk musik och sjukt mysigt. En av deras vanner var sjukt facinerad av min nasa och ville kanna pa den.. =S.. mysko kille haha..
Dagen efter tog Marianne bussen till Puorto Prinsessa  och jag skulle ta baten till Coron som tar 8h... hade tur med vadret och det var stiltje hela vagen dit. sov halva vagen tror jag. Kom fram vid 7tiden och borjade letandet efter rum. Da jag hort att prisnivan var ganska hog fragade jag en kinesisk tjej jag pratat med pa baten om inte hon ville dela rum med mig 2natter. Sa blev det.. =) Bokade vrakdyk samma kvall med Coron divers till nasta dag. Traffades 8.30 i dykshoppen for lite forberedelser och sen akte vi ivag. =) Alla vrak i coron ar fran WW2 och tillhorde den japanska flottan. Alla skonk samma dag da USA bombade. Forsta vraket var ett stort skepp som lag med skrovet nerdat sa de stora lastutrymmena gapade som stora svarta hal mot en nar man tittade ner.
Det var fult med Lionfish, stonefish, batfish och andra coola fiskar i alla vraken.
Andra vraket ar det som ar pa bilden nedanfor
och de sista var ett valdigt ytligt vrak som lag nastan uppe vid ytan pa vissa stallen.. De lag pa ett rev sa det var valdigt mycket fisk dar ocksa. =) Sjukt lyckade dyk kan jag saga att det var.
Pa kvallen bokade jag flyg till Thailand igen, ville traffa Marianne lite mer innan hon akte hem da vi kommer jatte bra overens.. Vi ar faktiskt lika stokiga.. =)
Nar jag bokat biljetterna var det bara att hoppa i sang for de skulle bli en lang resa tillbaka till Phi Phi..

Under the sea! (i El Nido)

Jag ar fran och med nu en dykare! Sjukt coolt och jag alskar det! (jag ar bra pa de ocksa kan jag saga...)
Jag har PADIs open water certificat sa nu kan jag dyka ner pa 18m vart jag an ar i varden!
Jag Marieanne och david tog oss med flyg via Manila till Puorto Prinsessa sov dar en natt och vid 7tiden tog vi oss med minibuss den 5-7h langa farden upp till El Nido som ar i toppen av Palawan.
Bussfarden hit var minst sagt bumpig, sa bumpig sa vi fick punka. Det tog ca 6timmar att ta oss hit och nar vi kom fram och borjade letandet efter boende. Vi bestamde oss for att de var bast om David hittade nagot eget sa vi fick lite tjej-tid. Han gick oss pa nerverna sa de stog harliga till. Nar vi borjade letandet kom vi fort fram till att allt var valdigt fullt. Det var sa illa att vi tillochmed funderade pa att sova pa stranden... efter nastan 1.5h kom vi till ett stalle som lag brevid busstationen. Nar vi kom och och fragade hade de inga rum men kanske kunde fixa ett utanfor stan till oss. Nar vi sitter och vantar kommer ett par och sager att de skall checka ut! Sa vi hade jatte tur. Nar Vi hade installerat oss i rummet namde jag for tjejen som agde stallet att jag funderade pa en Open water kurs. Hon skiner upp och sager att hennes man ar dive master och att han hade en plats ledig till nasta dag. nagra timmar senare hade jag boken i handen och borjade plugga. Man ar ju lite ringrostig efter att inte ha pluggat pa nagra ar men kom ganska snabbt in i det igen som tur var.
Dagen efter var det dagt for mitt forsta provdyk med all utrustning. Vi akte ut till en strand dar vi gick i med utrustningen och stallde oss pa kna under vattnet sa om vi fick panik eller natt sa skulle det vara latt att bara stalla sig upp. Det var en harlig kansla nar man andades under vattnet(jag har ju alltid gillat att vara under vattnet). Man kande sig som om man var i ett akvarium nastan.
Vi gjorde massa ovningar som att ta av sig masken under vattnet och sen ta ut vattnet ur den, dela luft med sin Buddy(Som i mitt fall var Adam, en man fran england och hade en koreansk flickvann och bodde i china) hur man gor om man tappar regulatorn(den man andas genom) osv osv. Allt man kan tanka sig som kan handa under vattnet. Valdigt bra att kunna. Vi tog en liten tur runt ett rev som var nara stranden. sjukt coolt. JAG SAG NEMO! (han ar overallt med anda..haha..)
Sen var det dax for lunch och sen ett fun dive. Inga ovningar eller liknande utan bara simma runt och titta. Sag en skoldpadda(dock ganska langt bort men), en Lionfish(giftig, cool sak!) och massa andra fiskar. De ar fiskar overallt!
Nasta dag gjorde vi samma som dagen innan med lite nya ovningar och reperera ovningarna fran dagen innan sa de skulle sitta i huvet.
och sista dagen var det tva fun dives. Da bestamde sig Marieanne att hon skulle hanga med oss vilket var jatte skoj! sista dyket var vid ett rev med skjukt coola koraller som sag ut som en svampskog( jaaaatte stora platta svampar) Sag en stonefish sjukt svar att se da den verkligen sag ut som en sten.
Imorgon blir det Islandhopping med Marieanne. =) Gor nog ett lite inlagg da med.

Texten om Boracay!

Nu har jag fatt tag i ett vettigt tangentbord sa man kan skriva lite. =)

De forsta 10dagarna jag var pa Boracay var Malin med och vi bodde i en Bungalow for 400p var = som ar typ 80spann. Da bodde vi 2min fran White beach. Blev helt tagen forsta gangen vi vandrade ner till strandpromenaden som verkligen ar som en strandpromenad ska vara.. den ar av sand, under en massa palmer(risken att fa en kokosnot i huvet ar stor kan jag saga.) mysiga resturanger och barer. Folket helt sjukt artiga och nsalla. Vart man an gar bli man kallad Mam eller miss eller liknande. Alla forsoker hjalpa dig och vill inte ha natt for det. Fraga garna vart du kommer ifran och sa.
Den forsta kvallen vi var ute traffade vi pa tva svenska killar(Danne och Henke) som kom fran vasteras som vi borjade hanga med. fick sedan den andra kvallen tillskott med deras van (Kalle - som hade stannat hemma den andra kvallen) och senare pa kvallen traffade vi ett jattetrevligt par fran Helsingfors(Maria och Micke).
Och dessa hangde vi med resten av veckan. Vi akte pa islandhopping dar vi besokte Crystal island.. ganska kostig men vacker o mellan Boracay och Caticlan. Det var mycket konstgjort pa on, de hade lite olika rovfaglar i inhagnader och sa hade de tva grottor man kunde krypa in i och hoppa i och snorkla. Snorklingen var inte alls nagot att hanga i julgranen. Men vi hade en underbar dag med mycket sol och bad och skratt.
Annars pa kvallarna at vi gemensam middag pa Smoke eller "Nigi Nigi Nu Noos 'e' Nu Nu Noos" och senare lite barhang.. Garna pa Charles bar, Dejavu, Bombom bar eller summersplace. Har traffat sa sjukt mycket trevligt folk har. Den trevligaste personalen hade de helt klart pa Deja vu. Johnny boy och hans kollegor lovade att vara min bodyguard (han ar kanske 155lang) nar malin lamnade mig for att aka till cebu.
Nar Malin hade akt tog jag mig till The tree house for att bo i ett dorm for 300p/natt typ 50-60kr som at ganska billigt. De ligger i en lugn del av boracays strandpromenad. Dar traffade jag Marianne en tjej fran Holland och David en kille fran israel (som faktiskt ar lite oversnall och overhjalpsam lite for ofta). Marianne och jag kommer valdigt bra ovens och alla vi tre ska ta flyget i morgon bitti till Palawan som tydligen ska vara jatte fint. Funderar seriost pa att ta Open water licenensen dar. I Boracay finns de formycket som distraherar dig sa.. =)
De sista 5dagarna som ja varit har har varit hysteriskt roliga med mycket party och skratt. Satt pa charles bar en kvall och helt plotsligt kommer en kille fram och fragar "Sanne??" snacka om att man blir paff nar man helt plostligt star framfor Johan Samuelsson.. Haha.. ganska galet vad varlden ar liten nar allt kommer omkring. Det ar faktiskt inte sa mycket svenskar pa boracay. men det ar MASSA koreaner och de ar som fickar och ror sig i stim.. garna med en kille som gar med en flagga langst fram i klumpen..
Har kopt en liten present till lovisa och emma.. typ fodelsedagspresent som ni far nar jag kommer hem. =)