Phuket

De finns inte mycket att beratta for tillfallet.
Har slappar dgar i Phuket och Karon beach och Kata beach.
Har varit soligt tva dagar och sen har de varit mulet med lite regn.. Men varmt ar det. Hyrde moppar en dag (forsta gangen ja korde) Sjukt kul var det. Akte till Karon beach och kollade runt lite pa bargatan, at plaststolsmat och upptackte att det tydligen var nagon sorts parad. De firade in den nya turistsasongen eller natt sant.

Utover att (typ) sola och bada har vi bowlat tva ganger till.. Sjukt kul aven dehar gangerna. Jag borde nog bli proffs tror jag.. haha.. iallafall efter nagra ol.. da ar man sjukt duktig.. =) Var aven pa en kvallsmarknad.. mysig med mycket billigt man kunde kopa. Ska dra dit mamma och pappa nar de kommer. Har fixat sa jag fick en extra sang i deras rum. Vist att de kosta 800bath men de ar de vart.
Har inte sa mycket mer att skriva faktiskt. Bilder kommer upp nagon annan gang..

3dagars tripp

Jag och Malin har precis haft den mest underbara tre dagars turen!(varning for langt inlagg med MANGA bilder. )
Dag 1

06.30 Pick-up
Vi blev upplockade pa varat Hostel Sukhamvit 25 med en minibuss (hade fatt frukosten i en pase av personalen)
09.30 Arrive to Kanchanaburi, first stop at the WW2 cemetery.
Inget spannande, bara massa gravar
10.00 WW2 museum & bridge over the river Kawi to look at surrounding.
Museumet var inte heller sa spannande och att ga over bron som faktiskt varen tag-bro var varmt, hogt och fullt med folk. Men anda lite spanning.

11.00 Arrive to the train station trip on the train around 1,5h
Sjukt harling att aka ett riktigt guppingt tag med oppna fonster so man kunde sticka ut huvet. Men man fick akta sig sa de inte kom nagon buske eller trad och slog till dig pa nosen.

13.00 Have lunch at KITTI rafts resturant.
God mat men de roliga var att paret som satt mittemot oss drog fram en hel kokat kyckling. Med fotterna med i pasen.. sjukt mysko. De fragade om vi ville ha men vi tackade for att de fragade men avstod. Resturangen var mysig da den lag pa floden.

14.30 Visit to Hell-Fire-Pass Memorial museum and walk to see the mountain cutting for build the rail way by prisoner of WW2.
Sjukt intressant att lasa och se bilder fran nar engelska och austatraiska(bland annat) krigsfangar levde under fruktansvarda levnadsvilkor nar de blev tvingade att bygga jarnvagen mellan thailand och burma. De blev behandlade som slavar och enling invanarna i Thailand sa dog det en man for varje meter jarnvag man byggde. Tragiskt. Hell=Fire-Pass var den mest fruktsvarda biten pa hela jarnvagen da de behovde hacka och spranga sig ner  djupt i berget.

16.30 Check in at KITTI rafts house enjoy your free time, have dinner, served in local Thai style.
Mysigt att bo pa en flotte. Satt i resturangen och snackade med en engelsk kille som hette Niel. Sjukt trevlig. Ganska slut efter dagen sa la oss vid 9 tiden.

Dag 2
07.00 Beakfast
Toast och aggrora
8.00 Trip to Erawan national park
09.30 arrive to Erawan national park and visit to Erawan waterfall, its seven steps waterfall is a most beautiful in the western area of Thailand & enjoy your time trekking, swimming and relaxing at wateralls.
Sjukt vackra vattenfall med super klart vatten. Badade massor i de svalkande vattnet, vandrade anda upp till level 7 och tillbaka. Fick se vilda apor (som vi skulle akta oss for da de snodde ryggsackar) Invigde in baddrakt ocksa. =)

12.30 return to KITTI rafts resturant for lunch
Gott med lunch efter all vandring och simning
14.30 arrive to Tiger temple wild animal rescue foundation.
Tiger tempel och eftersom de var tempel var tjejer tvugna att ha tackta alar och knan. SJUKT varmt var det. Var jatte haftigt att klappa tigrar och allt var val organiserat och hal tiden man var i narheten av en tiger var man tvungen att halla en guide i handen. De sa till dig precis vad du fick och inte fick gora, var du skulle sitta osv. Det var tigrarnas sov tid och de ar uppvaxta med munkarna och vana med manniskor sa de brydde sig inte att vi tog kort med dem.

16.00 Look at Sai Yok Noi waterfall
Ja efter de stora vattenfallen va dehar inget att ha alls.
17.00 Dinner than free time

Dag 3
8.00 Breakfast
8.45 Go to bath with elephants
De var de coolaste pa hela resan. De var bara jag och Malin som valde att bada med de da de kostade 500bhat extra.. alltsa 125kr. SA VART DE!

10.00 Elephant ride in the jungle
Inte lika spannande som att bada med dem. Var HELT slut i hela kroppen efter att ha dragit mig upp pa elefenten massa ganger. Men man kande sig lite som djungel george eller tarzan dar ute i djungeln uppe i bergen. =)

12.00 Rafting on bamboo raft down stream in leisurely picturesgue along the Kawai Noi river.
Mysigt att glida ner for floden pa en bamboo flotte men blev lite langtrakigt da farden tog 45min.
13.00 Walk across bridge to the resturant and have lunch
SJUKT laskig bro. Man kande sig som Indianda Jones och den kunde lika garna varit med i en san film med tanke pa vilket skick den var i.

14.00 Back to bangkok.
18.30 arrive at Hostel

Bangkok 4dagar

Vi kom till Bangkok med flyget fran Hanoi vid 11tiden pa formiddan. Eftersom vi fixat visumet i Hanoi gick allt smidigt och vi slapp vanta mer an nodvandigt innan vi kom igenom sakerhets-sparrarna.
Vi tog en taxi till ett hostel vi kollat upp.. Fick en glad overraskning nar vi markte att taxin var JATTE rosa. =D
Vi kom till Take a nap som stallet hette och upptacker att de kostar 100bath mer an om vi hade bokat i forvag pa internet.. lite sma irriterade blev vi men tog anda en natt dar.
Vi tog en svang pa et jatte stort kopcenter som har ALLT och lite till.. MBK heter de och ligger mitt i centrum.
Pa morgonen efter frukost tog vi varat pick och pack och flyttade till Sukhumvit 25 som visade sig vara mcket battre.

De finns inte jatte mycket att beratta om bangkok da nastan de anda vi gjort att att kolla pa massa saker och ja..  shappat endel. Det har blivit ite julklappar till familjen och ja.. massa "julklappar" till mig.. hehe...
De vi gjort forutom att shoppa ar att ga pa bio, de var en upplevelse i sig kan jag saga.. fin salong med jatte skona stolar man riktigt kunde krypa upp och mysa ner sig i. Innan filmen bland reklamen kommer en hyllning till thailands kung (som alla alskar) och alla stod upp och de spelade nationalsagen(tror jag), sjuuukt kul var det och lite udda.
Vi sag Social network som var sjukt bra. inget mer att saga om de..

Jag och Lollo gick aven och bowlade och de ingick massa ol sa bowlingen gick sjukt bra kan ja saga. Blev bra igasen ocksa.. haha..  Vi akte hem och fixade till oss lite och drog sedan till Khosan Road for en liten utgang. At middag forst och sedan hamnade vi pa en sjukt trevlig takbar med sjukt bra live musik. Satt och snackade med tva killar fran england.  Drog oss hemat vid 1tiden och krashade isang.

Imorgon ar det dax for migoch Malin att aka pa tredagars tur till med ett besok till ett vattenfall, tigertempel, elefantridning, aka pa bamboflottar(tror jag de va) och aka nan jarnvag. ska bli skojsigt.
Till Phuket aker jag och Malin den 14de da vi maste hamta vara pass pa philipinska ambasaden dar vi haller pa att fixa visum. Lollo aker ner redan imorgon.

Over and out!

Ha Long Bay

Sitter jsut nu i lobbyn pa varat Hostel, tillbaka efter en tva dagars tripp till Ha Long Bay. En rolig och avslappnande liten utflykt.

En mini buss kom och hamtade upp oss igar vid 8tiden for att sedan aka den 3timmar langa turen ut till Ha Long Bay. Inte vardens roligaste vagar men dock inte sa illa som i cambodja. Det var ett litet stop efter halva vagen pa en stor shop med turistprylar. Fast gjorda av handikapade och kostade lite mer an dubbel sa mycket som pa marknaden. Kan ju saga att viinte kopte nagonting alls. de stank turistfalla om hela saken...
Val framme i Ha Long Bay fick vi vanta en liten stund pa vara guide som tog oss till varan bat Dragon nagaonting. Guiden var en rolig prick som skulle skamta hela tiden.
Direkt nar vi kommit ombord blev vi indelade i hytter. det fanns bara tva mans hytter och vi hade en plan redan innan att om det avr en kille skulle Lollo dela med honom(tjejen i varan hostelreception sa att hon skulle sla till honom sa han viste vem som bestamde.. bra plan tyckte vi.. ), om det var en tjej skulle ja dela och om de var ett singelrum skulle Malin ta de. Det blev de sista av de tre..

Nar vi gjort oss lite hemstada var det dax for lunch for att sedan slappa pa soldack en liten stund for att smalta maten. Vid varat bord satt Chris, en 30arig kille fram Kanada som jobbade for FN men var pa semester ensam. Han var jatte trevlig och vi pratade valdigt mycket med honom. Jag och Lollo gick ner till varan hytt for att byta om till paddelklader da vi skulle padla kajak senare. Da hade Chris tydligen fragat Malin om massa saker om Lollo.. Han var klart intresserad.. hehe..
Sen var det dax for ett stop vid Thien Cung och Dau Gao grottorna. Sanna med staliagmiter(eller hur fasen nu de stavas..) och de andra fast tvart om.. ni vet..
Detta var en jatte stor grotta fast det var sa sjukt mycket turister sa de var ko genom hela grottan sa de var inge kul alls. De som var lite kul var en sten som var i form av en stor snopp.. hihi..
Efter grotturen var det dax for kajakpaddling. Malin och Lollo hoppade ner i en och jag och Chris i en da det var dubbelkajaker. Vi sag en underbart fin solnedgang innan det var dax att hoppa pa baten igen for middag. Innan middagen hade man lite tid att "frasha" upp sig men vi var sugna pa ol istallet och Chris hade smuggelkopt tva var fran en liten tant i en liten bat. Dett var saklart inte tillatet sa vi gomde oss i ett av rummen.. busungar va??
Till middagen drack vi lite mer (vi hade bestamt att det var dax att festa till de lite for forsta gangen sen vi paborjade resan), Chris och guiden larde varandra trolleritrick och vi satte senare uppe pa soldack (eller ja stjarndack kan passar battre). Chris hade sin iPad och jag hade med mina hogtalare, musik och ol passar bra ihop. Vi skrattade massor och nar de andra lagt sig runt 10-11 tiden kom varan guide upp.. han  hade tydligt sutter dar nere och druckit for han var bra full och fnittrig nar han kom upp till oss.. Vi hade sjukt kul at honom. Vi 12tiden bestamde vi oss for att hoppa i sang. Sov riktigt bra, kuddarna var sjukt skona, fluffiga.. det ar man inte bortskamd med har kan ja saga. Och vid halv 8 tiden borjade vi packa ihop vara saker. Chis var ocksa vaken och gick en svang pa baten da han upptackte att varan guide fortfarande lag och sov, han var nara pa att forsova sig. Sa vid frukostmotet sag han sjukt nyvaken, trott och snurrig ut.
Dagen spenderades uppe pa soldack i solstolarna men med klader pa da de blaste lite kyligt.. kanske 23-24grader bara... brrr... (hehe)
Tillbaka i hamn hoppade vi pa bussen som skulle fora oss tillbaka till Hanoi. Pa denna buss satt aven tva medelalders svenskar som var sjuukt irriterande. De forklarade allt de sag langs hela vagen tex"dar planterar de palmer" eller nagot annat helt ointressant. Vagen var guppigare an pa ditvagen och det var helt omojligt att sova.
Vi stannade pa samma trakiga stalle efter halva vagen och nej vi kopte inget denhar gangen heller..
Nu har vi varit och atit middag och nar Malin fick in sin kyckling var den helt klart rosa i kottet. Vi klagade men servitoren skyllde pa ljuset i taket. Bullshit tyckte vi och klagade annumer. Kocken gick ut i resturangen och kollade pa kycklingen i de ljuset ocksa och servitoren kom tillbaka med exakt samma mat och sa samma sak igen. Blev lite smatt irriterade da vi inte ville att Malin skulle bli sjuk och fick vara lite otrevliga for att fa igenom de vi ville.. att de skulle gora klart kycklingen och komma ut med den fardig. Tillslut fick vi som vi ville.

Nu ar det dax for sagen da jag ahr skrivit detta inlagget tva ganger(datorn hangde sig nar ja nastan var klar) Imorgon kl 6kommer en taxi och ska kora oss till flygplatsen sa vi antligen kan aka till bangkok. =)

Hanoi

Sitter precis med Lollo nere i receptionen pa varat hotell i Hanoi som heter Bodega.
Va hade precis en lite underhallande ordvaxling
Jag: "Lollo.... var ar vi??"
Lollo:"vada.. va menar du.. om.. Bodega.."
Jag: "Nej.. alltsa.. vilken stad ar vi i??"
Lollo:"haha... Hanoi.. "
Nu kanns de som att vi har flyttat lite for ofta.. eller sa ar det att vietnameserna har sa jobbigt lika dana namn pa sina stader.. Hanoi, Hoi an.. ni ser sjalva..
Ja.. Hanoi da..
Detta ar en stad som inte har manga resturanger.. Vi hittar iallafall inte manga.. och de som vi gar in pa har inte de vi vill bestalla.. de kan inte engelska.. inte alls..
De ar sjukt bokigt att ga da HELA trottoarerna ar fulla med moppar.. de tutar varre an ni kan forestalla er.. de ar sjukt farligt att krossa overgangstallena.. de  tar ingen hansyn till dig alls som de gjorde i saigon.. Shoppingen ar totalt vardelos, forutom skor och stovlar.. men de har ju inte vi plats med nu..
De enda positiva med Hanoi ar att de pa varat hotell ar sjukt trevliga..